Golden Circle

Golden circle


De Golden Circle is een denkmodel dat door Simon Sinek is ontwikkeld. Dit model  is  opgezet  naar  aanleiding  van  zijn  onderzoeken  naar  het  succes  van  de
meest  invloedrijke  leiders  en  bedrijven  ter  wereld.  Sinek  ontdekte  dat  achter
succesvolle  merken  allemaal  dezelfde  manier  van  denken,  handelen  en  communiceren  ten  grondslag  ligt,  die  compleet  tegenovergesteld  is  van  hoe  de
meerderheid denkt, handelt en communiceert.

Start with why door Simon Sinek


Op de vraag aan bedrijven waarom hun klanten eigenlijk hun klanten zijn, antwoorden  de  meeste  bedrijven  dat  ze  geweldige  producten  of  diensten  bieden
die goed geprijsd zijn en van goede kwaliteit zijn. Volgens Sinek is dit het bewijs
dat ze geen idee hebben waarom hun klanten hun klanten zijn. Invloedrijke bedrijven  daarentegen,  benaderen  hun  klanten  veel  meer  volgens  de  waarom
vraag. Dit principe lichten we hieronder toe aan de hand van de Golden Circle.

De Golden Circle bestaat uit drie cirkels. De kern is why, daarna volgt  how en
de  buitenste  cirkel  vertegenwoordigt  what.  De  meeste  bedrijven  beginnen  met
de  buitenste  ring  (‘what’) en  werken  vervolgens  naar  binnen  (‘how’ en ‘why’).
Alleen  de  meest  invloedrijke  bedrijven  beginnen  bij  de  kern: ‘why’.  Hieronder
volgt een korte uitleg van wat elke cirkel inhoudt.

    • What: dit zijn de producten of diensten die een bedrijf verkoopt.
    • How:  uitleg  van  bedrijven  hoe  ze  doen  wat  ze  doen.  ‘How’  is  bijvoorbeeldeen  unieke  verkoopmethode  of  een  onderscheidende  waarde.  ‘How’  wordt vaak gebruikt om uit te leggen  waarom iets anders is of beter. Veel  managers denken dat dit de onderscheidende of motiverende factoren zijn in het consumenten besluitvormingsproces.
    • Why:  dit  gaat  niet  over  het  maken  van  winst,  maar  om  wat  bedrijven  geloven, om wat hen drijft. Geïnspireerde bedrijven, ongeacht hun grootte of de industrie waarin ze actief zijn, denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten (‘inside out’).
Begin met het waarom, Simon Sinek



The Golden Circle uitgelegd door Simon Sinek zelf:

[youtube_sc url=”http://youtu.be/qp0HIF3SfI4″ title=”The%20Golden%20Circle” autohide=”1″ rel=”0″]

7 gedachten over “Golden Circle”

  1. Beste mensen,
    Het filmpje van Simon Sinek heb ik bekeken en gelukkig ook begrepen.
    Nu nog de kunst om deze denkwijze in mijn dagelijkse handelingen toe te passen.
    Het opend werkelijk een nieuwe wereld vol met nieuwe uitdagingen en kansen.

    Bedankt!

    m.vr.gr.
    Jos

    Beantwoorden
  2. Pingback: verwachting | Jominee aan de Linge
  3. Pingback: Het geheim van aansprekend onderwijs: enthousiasme en weten waarom! | Tumult
  4. Pingback: Het geheim van aansprekend onderwijs: enthousiasme en weten waarom! | Educatieve uitgeverij Tumult
  5. Why? Daarom is Greenpeace zo’n wereldwijd mega succes en is iedereen donateur. Niet dus.

    Hap klare brokken over open deuren en intrinsieke motivatie. Snelle aannames en hypotheses die als feiten gepresenteerd worden.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.