Effectief

[wp_ad_camp_1]

Van leidinggevende rollen naar effectief gedrag

Hier heb je kennisgenomen van vier leidinggevende denkmodellen met elk twee leidinggevende rollen. Deze rollen komen vooral voort uit bepaalde overtuigingen. Belangrijk is het inzicht dat alle rollen effectief kunnen zijn
wanneer zij op bepaalde momenten voor het bedrijf noodzakelijk zijn.
Bij elke rol hoort een bepaalde gedragsvorm. Het is vooral gedrag waarover dit hoofdstuk gaat. Het model dat hier centraal staat, heet het DISC-model. Dit staat voor vier gedragsstijlen:

  • Dominant.
  • Invloed op anderen.
  • Stabiel in reactiepatronen.
  • Conformiteit.
  • In grote lijnen kunnen we stellen dat de vier gedragsstijlen parallellen vertonen met de vier denkmodellen van Robert Quinn. Wanneer je denkbeeldig de bovenste helft met de onderste omwisselt – met andere woorden: je verwisselt ‘denker’ met ‘voeler’ – dan sluit het DISC-gedragsmodel vrij goed aan op de leidinggevende rollen van Quinn.
    •  Bij het rationeel doel-model is een dominante gedragsstijl effectief.
    Kracht, visie en overtuiging zijn daarbij effectieve elementen.
    •  Bij het intern proces-model is een conformistische gedragsstijl effectief.
    Aandacht voor logica, feiten, processen en details is daarbij effectief.
    •  Bij het human relations-model is een stabiele gedragsstijl effectief.
    Luisteren, rust, aandacht en geduld zijn belangrijke gedragseigenschappen.
    •  Bij het open systeem-model is een ‘invloed op anderen’-gedragsstijl effectief.
    Klantgerichtheid, enthousiasme, overtuigingskracht en positivisme zijn daarbij
    belangrijke eigenschappen.

[wp_ad_camp_1]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.