Doelgerichte motivatie

[wp_ad_camp_1]

Doelgerichte motivatie
De hoogste vorm van motivatie heet doelgerichte motivatie. Deze ontstaat wanneer een omgeving wordt gecreëerd waarin mensen de wens hebben om hard te werken en de beste willen zijn in wat ze doen. Centraal hierbij staat dat gewerkt wordt richting een duidelijk (kwalitatief) doel. Mensen zijn bereid om de zwaarste inspanning te leveren voor iets of iemand waarin zegeloven. Om deze situatie te creëren moet eerst een ideaalbeeld, een hoger liggend doel gecreëerd worden waarin het team gelooft en waarvoor het wil gaan. Vervolgens moet voor het team een omgeving gecreëerd worden waarin alle mogelijkheden aanwezig zijn om volledig te kunnen gaan voor de visie en het doel. Doelgerichte motivatie leidt tot een omgeving waarin de niet afzonderlijke teamleden niet bang zijn voor de vraag ‘what’s in it for
me?’. Het is hen duidelijk op welke wijze het teambelang ook bijdraagt aan hun individueel belang.

Van nature willen mensen iets terugzien voor hun investering in tijd, talent energie. Het is een denkfout dat mensen zich zomaar inzetten voor het bedrijfsbelang. Mensen doen dingen om hun eigen redenen.
Wanneer mensen zich helemaal verbonden voelen met het doel en de missie, kan er ‘flow’ ontstaan. Flow betekent dat de motivatie sterk van binnenuit komt en dat de medewerker in een soort onoverwinnelijke, zwevende staat brengt. Hij is niet meer te stoppen en kan uren achter elkaar doorwerken zonder moe te worden. Hij geniet van het werk en droomt van het prachtige resultaat dat het werk straks zal opleveren.
Een belangrijke voorwaarde om tot flow te kunnen komen, is dat werk, doelen,omgeving, collega’s, resultaat en persoonlijke ontwikkeling goed aansluiten bij de overtuigingen, de kernwaarden en het gedrag van de betreffende medewerker.
Kortom: de medewerker moet het bedrijf, de functie en de werkzaamheden voelen als een warme deken. Hij voelt zich volledig op zijn plek, voelt zich thuis.Als manager kun je veel doen om doelgerichte motivatie te bereiken. De waarheid is
ook dat je niet op alles invloed kunt uitoefenen. De hoogste vorm van motivatie komt namelijk ook van binnenuit de medewerker, mits de juiste omgeving is gecreëerd. Het is dus een samenspel tussen manager en medewerkers.

Om dit samenspel te begrijpen is het handig om de theorieën van Maslow en Herzberg te bestuderen. Waar komen behoeften van mensen vandaan? Welke verschillen zijn er? Wat werkt echt motiverend en wat zijn randvoorwaarden?

[wp_ad_camp_1]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.