Steunen

Ondersteuning
Steunend leidinggevend gedrag richt zich op initiatiefrijk gedrag ontwikkelen door middel van complimenteren, luisteren, aanmoedigen en anderen betrekken. Steunend leidinggevend gedrag wordt ook wel mens- of relatiegericht gedrag
genoemd en geassocieerd met emotioneel handelen. Vooral dus gericht op de betrokkenheid en inzet van anderen ontwikkelen.

Ondersteuning is de mate waarin de leiding aandacht schenkt aan de ‘menskant’ van de medewerker, zijn bereidheid
om te werken aan de relatie met de medewerker. Ondersteuning is niet alleen goed voor de verstandhouding, maar is ook nodig voor de motivatie. De leidinggevende geeft ondersteuning door actief te luisteren naar medewerkers, faciliteiten te bieden, prestaties aan te moedigen en te helpen bij oplossingen zoeken en besluiten nemen.
Motiveren is hierbij een sleutelwoord.
Hoofdkenmerk van ondersteunend gedrag is dat de leidinggevende de medewerker stimuleert om zijn mogelijkheden te gebruiken en verder te ontwikkelen. De medewerker wordt niet alleen gestimuleerd om uitte voeren wat anderen
bedenken, maar vooral om zijn eigen inzichten en talenten te benutten en daarmee zichzelf te ontwikkelen.
Dit ondersteunende gedrag van de leidinggevende wordt ook wel Pull-gedrag genoemd. Het uit zich in:

  • de medewerker betrekken en steunen;
  • aandacht geven;
  • de eigen onzekerheid benoemen;
  • een (gezamenlijke) toekomst schetsen;
  • wederzijds belangen benadrukken.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.